Hogyan segíthetek?

A pszichológia szemszögéből kiinduló lelki támogatás egy segítő beavatkozás. A tanácskérő és a pszichológus egyenlő felekként vesznek részt a beszélgetésben, ami oldott légkörben folyik mindazról a dolgokról, ami a kliens számára fontos és jelentőséggel bíró.

A felhasznált módszerek

Állapotfelmérés: amely az első lépése a segítő folyamatnak. Az első interjú során beszéljük meg az aktuális problémákat, tüneteket. Kötünk egy problémamegoldási „szerződést”, amelyben közösen megfogalmazzuk, hogy mi az, amivel a konzultációs folyamatban foglalkozni fogunk. A problémák és tünetek mélyebb megértése/tisztázása céljából, szükség esetén különféle pszichodiagnosztikai eszközöket, teszteket, kérdőíveket is szoktam alkalmazni.

Konzultáció és tanácsadás: amikor a jól körülírható, „megfogható” problémával állunk szemben. Például: munkahelyi, kapcsolati krízis/élethelyzet, amelyen a kliens nem tud túllépni, nem találja a megoldást. Ilyenkor a kliens gondolatait egyre inkább kitölti az adott probléma, ami érzelmileg felkavaró és csak még jobban elbizonytalanodik általa. A pszichológusi eszköztár segít abban, hogy a kliens rálásson saját helyzetére, és külső nézőpontból nézhesse meg. A probléma végig-beszélése segít tisztázni a célokat és a hátráltató tényezőket. Segíti a megértést, és ezáltal a változás és megoldás lehetőségét.

Segítő beszélgetés az életvitelükben elakadt, egészséges embereket segítheti valós önismerethez, a rejtett, belső erőforrásaik felismeréséhez. A viselkedésünk/döntéseink/választásaink mozgatórugóinak felismerése/ tudatosítása hozzásegít, hogy elkerülhessük az életünkben ismétlődő hibákat/tévedéseket. Saját, belső erőforrásaink feltárása révén a valósághoz való alkalmazkodásunk/igazodásaink, döntéseink is konstruktívabbak, jobbak lehetnek. Tudatos életvezetés kialakításához segíthet hozzá, amelyben az életöröm, a személyes képességek/lehetőségek szerinti teljesítményre való képesség működik.

Személyközpontú tanácsadás a hétköznapi élet különféle konfliktusaival való megküzdést segíti, a probléma és önmagunk jobb megértésén keresztül. Alapfeltevésem, hogy a megoldás a kliensben van, csak fel kell ismernie.

Krízisintervenciót egy traumatizáló életesemény (szeretett személy elvesztése, válás, haláleset, vagy a munkahely elvesztése, súlyos betegség, baleset, természeti katasztrófa) átélése érzelmileg annyira megterhelő, hogy a kliens úgy érzi a helyzet meghaladja problémamegoldó lehetőségeit. Felborul a korábbi lelki egyensúlya, elhatalmasodik a feszültség/fájdalom/szenvedés érzése, annyira beszűkül, hogy az aktuális probléma tölti ki a gondolatit, nem lát a kiutat, tehetetlennek és eszköztelennek érzi magát.

Szupportív terápia során a kliens egy elfogadó, empatikus légkörben támogatást kap aktuális életproblémái, aktuális pszichés tünetei és pszichoszomatikus betegségei felismerésében, megértésében, a problémáinak enyhítésében és megoldásában. A beszélgetések során az őszinte légkörben az önfeltárás/ problémák/érzések/vágyak/gondolatok kimondása eredményezi a belső feszültségek és tünetek enyhülését. A kliens megtalálja/megerősíti és a tudatos személyiségéhez integrálja a belső erőforrásait, melyek szükségesek az aktuális problémák/tünetek megoldásához/enyhítéséhez.